Hoofdstuk 1 en 4 ‘Content-platform voor freelance schrijvers’

 

Het content-platform is na een testperiode van ongeveer een jaar live gegaan en richt zich op bedrijven die veel content maken, bijvoorbeeld omdat ze marketingautomationsoftware hebben geïmplementeerd. De startup lost twee problemen op. Bedrijven zetten steeds meer in op contentmarketing, maken dus steeds meer content en hebben hiervoor vaak te weinig resources. Daarnaast is het proces van content maken tijdrovend en inefficiënt. 

Jeroen Gunter, oprichter van platform Contentoo:

Bedrijven hebben veel verschillende soorten content nodig van verschillende specialisten. Ze moeten bijvoorbeeld goede schrijvers vinden en ook nog zorgen dat deze op de juiste momenten beschikbaar zijn.

Redactie  

Met Contentoo kan ieder bedrijf over zijn eigen redactie van gespecialiseerde freelance contentmakers beschikken. Deze wordt geselecteerd uit een pool van schrijvers, designers, eindredacteuren en journalisten op het platform, op basis van de contentbehoefte en -strategie van de klant. De redactie bestaat uit vaste freelancers, waardoor kwaliteit en continuïteit is gegarandeerd. De briefing en feedbackronde vinden plaats op het platform. Als de klant al met eigen freelancers werkt, kan het deze toevoegen aan zijn team.

Centraliseren content

Niet alleen aan de productiekant wil Contentoo een oplossing bieden, ook als het gaat om de organisatie van content. Veel marketingafdelingen van grote bedrijven bestaan uit diverse zuilen, die ieder apart eigen content maken en laten maken. Het totaaloverzicht ontbreekt. Hierdoor is de tone of voice van een bedrijf vaak niet consistent, wordt content dubbel gemaakt en is iedereen onnodig veel tijd kwijt met het creatieproces. De software van Contentoo brengt hiervoor een oplossing, doordat het hele proces op één platform plaatsvindt en iedere gebruiker een overzicht heeft van de totale contentproductie binnen een bedrijf.

In bureaus ziet Contentoo de ideale partners. Veel pr- en contentmarketingbureaus hebben geen vaste schrijvers meer in dienst en werken met freelancers. Zij kunnen gebruikmaken van de software van Contentoo om efficiënter met hun pool van freelancers samen te werken en overzicht te houden over de totale contentproductie. Ze kunnen hun eigen freelancers op het platform zetten en bij een piek in de werkdruk deze aanvullen met de freelancers op het platform van Contentoo.

 

Hoofdstuk 1 en 5: ‘Reisconsument kan emoji’s en gifjes in klantenservice niet waarderen’

Nederlandse consumenten kunnen het gebruik van emoji’s en gifjes door de klantenservice over het algemeen niet waarderen. 77% geeft aan dit niet gepast te vinden in de communicatie met de klantenservice. Bij overheden is dit zelfs 93%. Consumenten blijken het meest open te staan voor deze communicatievorm met reisorganisaties. Zo zou 35% zou het prima vinden om een gifje of emoticon te ontvangen van de klantenservice. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar is dat zelfs 44 procent. Dit blijkt uit onderzoek dat Peil.nl in opdracht van Zendesk uitvoerde onder 2800 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.

Continue reading

Hoofdstuk 3 en 4 ‘60% jonge vrouwen durft geen foto te plaatsen op de sociale media’ #onderzoek

 

‘Je had nooit geboren mogen worden’ en ‘Lelijk’ zijn huiveringwekkende comments, maar worden wel degelijk regelmatig op Instagram geplaatst. Uit onderzoek door Girlscene blijkt dat door de komst van social media online pesten enorm is toegenomen. Een kwart van alle jonge meiden heeft weleens een foto verwijderd van social media door nare comments. Meer dan de helft van alle jonge meiden geeft aan soms een foto niet eens te plaatsen, bang voor de reacties van anderen.

Slechts 12% komt op voor de gepeste persoonUit Girlscene’s onderzoek blijkt dat door de komst van social media steeds meer online wordt gepest. Op Instagram zitten de meeste pesters, hier wordt volgens tienermeiden uit het onderzoek duidelijk het vaakst gepest. Bijna de helft van alle meiden rond de achttien jaar rapporteert online pestgedrag, maar slechts 12% komt daadwerkelijk op voor de gepeste persoon. Een derde van de meiden geeft aan helemaal niets te doen. Girlscene, het grootste online meidenplatform van Nederland, wil ervoor zorgen dat straks niemand meer een foto hoeft te verwijderen door nare comments. Ga jij de strijd met ons aan?

Bang om gepest te worden

40% van de jonge meiden wordt online gepest. Maar liefst drie op de vijf tienermeiden heeft weleens een foto niet op social media geplaatst, terwijl ze dit wel wilde, uit angst voor de reacties van anderen. Bijna een kwart van de meiden verwijdert zo nu en dan een foto van social media door vervelende reacties. Dit blijkt uit ons anonieme online onderzoek gehouden onder meer dan 1000 respondenten in de leeftijd van 14 tot 24 jaar in Nederland. De reacties die jonge meiden ontvangen op social media gaan ver. Hierbij een greep uit de reacties die meiden, soms dagelijks, ontvangen. Hou je vast.

 

Not Be Deleted

Herfst 2018 was Girlscene aanwezig bij de lancering van de ‘I will not be deleted’ –campagne van Rimmel in samenwerking met de Cybersmile Foundation in Londen. Met deze campagne komt Rimmel op voor 55(!) miljoen vrouwen die ooit te maken hebben gehad met internetpesten vanwege hun uiterlijk. Girlscene voelde zich nauw betrokken bij dit onderwerp en deed daarom onderzoek naar online pestgedrag onder haar doelgroep in Nederland. Online pesten komt namelijk bij iedereen voor: van influencers, modellen tot celebs en iedereen die social media gebruikt.

Hoofdstuk 1 IKEA meest inspirerend, Tesla meest inspirerende tech (in Nederland)

Voor het tweede jaar op rij is IKEA benoemd tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dit maakt adviesbureau Synergie vandaag bekend op basis van het jaarlijkse onderzoek ‘de inspirerende 40’. Hierin is aan 2.153 Nederlanders gevraagd om 75 genomineerde bedrijven te beoordelen op de pijlers visie, organisatie, product en relatie. De top vijf bestaat verder uit Tesla (opnieuw 2e), Apple (3e) en het Rode Kruis (4e). De hoogste Nederlandse notering is voor Bol.com (5e). Tevens blijkt uit het onderzoek dat met name de merken die een actieve rol claimen in het verbeteren van de samenleving goed scoren. Duurzaamheid weegt dit jaar zwaarder dan ooit gemeten. Daarnaast zijn er significant meer social enterprises en purpose gedreven organisaties vindbaar in de top 40.  

Top 5 tech 

Van de 75 genomineerde bedrijven zijn Tesla (1e), Apple (2e), Samsung (3e), Philips (4e) en Google (5e) de tech-bedrijven met de meeste inspiratiewaarde.

Ondanks kritiek, toch inspirerend: Tesla 

Opvallend is dat Tesla zo veel inspiratie biedt, ondanks dat het bedrijf afgelopen jaar regelmatig onder vuur lag. De kritiek krijgt geen grip op de inspiratiewaarde, omdat de autofabrikant een duidelijk maatschappelijke meerwaarde biedt: de intentie om een 0-emissie toekomst te creëren, de vastberadenheid om dat voor elkaar te krijgen en de meest geavanceerde auto’s op de markt te brengen. De autofabrikant sleept met deze nominatie dit jaar de impact award in de wacht, omdat Tesla de afgelopen vijf jaar gemiddeld het beste scoorde op inspiratiewaarde.

 

Continue reading