Hoofdstuk 1: Facebook geeft meer inzicht in de richtlijnen privacy

Werd onlangs bekend dat voor jongeren wederom Facebook minder gebruiken, heeft Facebook nu bekend gemaakt dat het meer inzicht gaat geven in hun richtlijnen privacy. Facebook wil beter aangeven wat er met je gegevens gebeurt als je bijvoorbeeld je account verwijderd

Facebook heeft aangekondigd dat het voor het eerste inzage geeft in zijn regels met betrekking tot privacy. Zij hebben dit eind januari 2018 op hun eigen blog bekend gemaakt:

You have many ways to control your data on Facebook. This includes tools to make sure you share only what you want with the people you want to see it. But privacy controls are only powerful if you know how to find and use them. Starting today we’re introducing educational videos in News Feed that help you get information on important privacy topics like how to control what information Facebook uses to show you ads, how to review and delete old posts, and even what it means to delete your account.

Continue reading

Hoofdstuk 5: Van tactiek naar meetbare doelstelling met het REAN-model

 

Van tactiek naar meetbare doelstelling met het REAN-model?

Het REAN-model – in 2006 op een blog van de maker Xavier Blanc gedeeld – is onder andere in 2008 door het Handboek Online Marketing omarmd en inmiddels een erkend model geworden binnen de online marketingaanpak. De afkorting REAN staat voor:

  • Reach: het bereik dat bijvoorbeeld nodig is voor de opvang van een aantal prospects.
  • Engage: de (multichannel)inspanningen die nodig zijn voor de nodige engagement zoals reacties, retweets, dialogen, discussies of meer bijdragen die vooral meetbaar zijn.
  • Activate: de activiteiten die nodig zijn en meetbaar zijn om tot het gewenste doel te komen.
  • Nurture: de opvang en verzorging van de gewenste (commerciële) relatie zoals de opvang van een prospect.

Voorbeelden van doelen die na de contentstrategie, de tactiek en keuze in middelen jouw content-marketingaanpak concreet, doelgericht en meetbaar maken:

  • Het bereiken van 200% meer volgers op Facebook.
  • Het bereiken van meer traffic op de www.website.nl vanuit de sociale media, via YouTube en via het vermelden van de .nl in radiointerviews.
  • 1000 likes op onze artikelen op Facebook per week.
  • 50 retweets per gedeeld artikel op Twitter per dag.
  • 150 downloads per dag van onze whitepaper die wordt gedeeld op Google Plus, de blog, gastblogplatforms, Facebook en via Twitter.
  • 10 checkins per dag via Foursquare in ons restaurant waarvan 2 met review.
  • 150 kijkers naar het webinar en 20 vragen.
  • 20 kijkers op jouw Snapchat-story.
  • 20 likes per gedeelde foto op Instagram.
  • 5 reacties per dag in de LinkedIn-discussie.

Per kanaal of tactiek kan een doel worden gekwantificeerd. Deze concrete doelen zijn in de meeste gevallen meetbaar (zie hoofdstuk 7) en dienen ook bijgesteld te worden indien de doelen niet worden gehaald. De gekozen tactiek zou dan kunnen wijzigen om als tactiek weer onderdeel te kunnen zijn van de bovenliggende contentstrategie van bijvoorbeeld leadgeneratie.

Hoofdstuk 3 Storytelling UEFA Champions League veldhelden #campagne

Voetbal en vertellen vraagt om storytelling. Dit gaat goed samen met echte helden. De UEFA Champions League is weer gestart. Net als elk seizoen worden de wedstrijden in Nederland voorafgegaan door de Veldhelden van Mastercard, het moment dat kinderen hand in hand het veld betreden met hun helden. Een unieke ervaring, helemaal voor Feyenoord, omdat het 15 jaar geleden is dat de club mocht aantreden in de UEFA Champions League. Aanleiding voor Mastercard en FCB Amsterdam om terug te kijken naar de laatste Veldhelden in de Kuip. Met drie portretten van jonge mannen die nu, 15 jaar later, hun unieke ervaring delen.

 

Online films

Continue reading

De richting van jouw contentstrategie? #b2b #b2c #content_strategie #HCS35

 

Nu storytelling als missie van jouw contentstrategie is omkaderd, dienen we een concrete richting te kiezen. Storytelling blijft – ook na het bepalen van de strategie – de rode draad in de aanpak. Wat moet de contentstrategie ons brengen?
Bij een contentstrategie staan de earned media – anders dan de paid media – centraal. Daarbij kennen wij ook nog de owned media zoals medewerkers van een organisatie. We onderscheiden vijf richtingen in de contentstrategie:

  • Een strategie die draait om brand awareness: het opwekken van een buzz en viral effect en meer bereik door middel van content en earned media, vaak b2c.
  • Een strategie die focust op leadgeneratie: het opwekken van leads zoals met social selling, vaak b2b.
  • Een strategische aanpak die zich richt op het behalen van thought leadership: het erkend worden als content marketing expert of expert in bepaalde branche, vaak b2b.
  • Een strategie die draait om product retentie: het opwekken van reviews van tevreden klanten voor klantbehoud of meer (klant)loyalty, vaak b2c.
  • Een basisstrategie die zich richt op multichannel: om boodschappen en content over meer kanalen in te zetten en zo als organisatie multichannel bereikbaar te zijn, zowel b2c als b2b.

UPDATED Handboek ContentStrategie 3.5: De essentie van de succesvolle contentstrategie #HCS35

De UPDATED Handboek ContentStrategie 3.5 ligt herfst 2017 in de winkels. : De essentie van de succesvolle contentstrategie is daarbij de rode draad.

Bij het ontwikkelen van een contentstrategie denken wij na over het verhaal en de overtuiging die de verschillende content moet gaan geven. Het geeft een concrete richting aan die de contentmarketing – met de uiteindelijke contentmix, de creatie en het distribueren van de content – moet gaan bewerkstelligen. Een contentstrategie draait om de doordachte mix van:

  • What you want to say (and tell your audience).
  • What they are interested in.
  • What your audience wants to hear.