[Presentatie] ‘Funnel + AIDA zijn dood, lang leve RaDar!’

crm4_BxzlaegCMAEXQ_T

 

Tijdens #CRMday14 in het Spant in Bussum, sprak op het hoofdpodium SocialMedia.nl-oprichter Patrick Petersen. Peteren deed van zich spreken door de aloude AIDA af te schrijven. Hij draaide vervolgens de funnel om en introduceerde het RaDar-model.

crm3_BxzpJeoCcAEp9lB

2D-modellen

De kritiek van Petersen richt zich vooral op de oude, platte modellen. De funnel is een voorbeeld van een model. Het vergeet overduidelijk een dimensie toe te voegen. Petersen pleit voor de toevoeging van de kanalen.  YouTube, platformen, blogs, social media zijn ook in salesfunnels vitaal. Daar waar we nog kunnen spreken van een scheiding van salesfunnels en marketingfunnels.

crm2_tiuUCQAExX7O

Funnel

Naast het omdraaien van de funnel, en het eerst opwarmen van fans en eventuele klanten, adviseert Petersen de bijna onherkenbare funnel serieus te nemen. Klanten laten zich door een rationele trompet duwen. De stappen zijn niet opvolgend. Kopers bekijken diverse kanalen voor met earned media in de beginfase, de overtuiging gebeurt door de kopers zelf en de verkoopargumenten worden breed en diep afgewogen. De push is al jaren.. een pull. Niet door kanalen duwen, maar faciliteren en naast het complexe pad van de koper lopen om te helpen.

Presentatie 

Bekijk hieronder de takeout van de presentatie van Patrick Petersen tijdens CRM in 1 Day op 18 september 2014


Hoofdstuk 3 [Presentatie] Currency of branding #brands #contentmarketing

brandenvy

Branding lijkt ook aan veel verandering onderhevig te zijn. Een merk lijkt sterk te balanseren op een droom die waar wordt gemaakt. Hierbij twee type merken:

1. Initiative brands: zij veranderen, nemen initiatief, en vertalen hun interne onrust in een sterke branding.

2. Reaction brands: merken die reageren en zich passiever opstellen.

Bekijk de presentatie van David Brier: