Hoofdstuk 3 Storytelling UEFA Champions League veldhelden #campagne

Voetbal en vertellen vraagt om storytelling. Dit gaat goed samen met echte helden. De UEFA Champions League is weer gestart. Net als elk seizoen worden de wedstrijden in Nederland voorafgegaan door de Veldhelden van Mastercard, het moment dat kinderen hand in hand het veld betreden met hun helden. Een unieke ervaring, helemaal voor Feyenoord, omdat het 15 jaar geleden is dat de club mocht aantreden in de UEFA Champions League. Aanleiding voor Mastercard en FCB Amsterdam om terug te kijken naar de laatste Veldhelden in de Kuip. Met drie portretten van jonge mannen die nu, 15 jaar later, hun unieke ervaring delen.

 

Online films

Continue reading

Storytelling in het onderwijs #contentstrategie #storytelling

TPRS-52
Het vertellen van verhalen ofwel storytelling is een oeroude manier om informatie en gevoelens te delen. Verhalen vertellen is niet alleen geschikt voor kinderen, maar voor alle leeftijden. In het onderwijs kan het worden gebruikt als didactisch middel en als kunstvorm. Het is een vaardigheid die leerkrachten én leerlingen kunnen inzetten en ontwikkelen.

Kennis, emotie, geheugen

Verhalen zetten abstracte en complexe ideeën om in beelden waarbij tegelijkertijd de linker- en rechterhersenhelft worden aangesproken. Hierdoor versmelten kennis en emotie. Storytelling kan veel doeleinden hebben, zoals empowerment, mentaliteitsverandering en marketing. Verhalen stimuleren het geheugen van mensen met dementie en leren kinderen om goed te luisteren. Uit onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat verhalen vertellen leesbevorderend werkt, vooral als kinderen ook zélf leren vertellen.

Lees hier verder!