Hoofdstuk 4 en 5 [Contentmarketing] Canal Digital komt met Whatsontv-chat

 

Om ons tv-kijkers te helpen met het kiezen van tv-programma’s start Canal Digitaal een WhatsOnTV-chatservice. Deze dienst draait via Facebook Messenger. Kijkers kunnen via het medium vragen welk televisieprogramma het beste bij hun interesses of wensen past. Dit is een gratis dienst voor abonnees van Canal Digitaal, maar ook niet-klanten kunnen hiervan gratis gebruik maken.

Zenders

Canal Digitaal biedt zijn tv-abonnees een zeer groot aantal zendermogelijkheden. Kijkers hebben daardoor heel vaak niet door wat er wordt uitgezonden. Eén op de drie Nederlanders geeft in recent onderzoek, uitgevoerd door Peil.nl onder 1.900 Nederlanders, aan dat zij niet altijd weten wat te moeten kijken door het enorme aanbod. Bijna 65 procent van de Nederlanders geeft aan wel eens een favoriet televisieprogramma te missen. Canal Digitaal heeft  een team en een platform heeft voorbereid waarmee tv-kijkers geholpen kunnen worden in hun zoektocht. Dit team is zeven dagen per week tot 21.00 uur beschikbaar via Facebook Messenger. Er wordt geen gebruik gemaakt van klantdata (niet-klanten kunnen ook gebruik maken). Een tv-kijker kan met gerichte vragen of meer algemene voorkeuren aangeven wat hij wil zien. Het team zal door middel van verdere vragen aangeven op welke zender de persoon het best terecht kan.

 

 

Van lineair naar digitaal

Tot nu toe gebruikte Canal Digitaal social media voornamelijk voor webcare en informatievoorziening. Puper geeft aan dat zijn bedrijf nu veel meer de interactie opzoekt. Als het bedrijf ziet dat de vraag naar de dienst ook via andere social media kan worden ingevuld, dan zal het daarop inspelen.

De introductie van TV Gemist is ook een voorbeeld van volgende stappen die Canal Digitaal zet in het digitaliseren van zijn aanbod. Puper weet ook dat concurrenten al langer een Gemist-aanbod hebben en is daarom blij dat dit nu ook bij Canal Digitaal mogelijk is.

M7, moederbedrijf van Eviso en Canal Digitaal, kondigde onlangs een nieuwe branding en een nieuw logo voor alle Europese activiteiten aan. Het nieuwe kaleidoscope-based logo staat voor het op-maat gemaakte aanbod dat de betaal-tv aanbieder zijn klanten biedt. Het logo krijgt de tagline ‘Find Wonder’ mee. In Nederland wordt dit vertaald naar ‘ontdek iets bijzonders’. Puper zegt tegen Telecompaper dat er nog meer ontwikkelingen zullen volgen bij Canal Digitaal, maar kan daar nu nog niet op ingaan.