Hoofdstuk 3 en 4 ‘60% jonge vrouwen durft geen foto te plaatsen op de sociale media’ #onderzoek

 

‘Je had nooit geboren mogen worden’ en ‘Lelijk’ zijn huiveringwekkende comments, maar worden wel degelijk regelmatig op Instagram geplaatst. Uit onderzoek door Girlscene blijkt dat door de komst van social media online pesten enorm is toegenomen. Een kwart van alle jonge meiden heeft weleens een foto verwijderd van social media door nare comments. Meer dan de helft van alle jonge meiden geeft aan soms een foto niet eens te plaatsen, bang voor de reacties van anderen.

Slechts 12% komt op voor de gepeste persoonUit Girlscene’s onderzoek blijkt dat door de komst van social media steeds meer online wordt gepest. Op Instagram zitten de meeste pesters, hier wordt volgens tienermeiden uit het onderzoek duidelijk het vaakst gepest. Bijna de helft van alle meiden rond de achttien jaar rapporteert online pestgedrag, maar slechts 12% komt daadwerkelijk op voor de gepeste persoon. Een derde van de meiden geeft aan helemaal niets te doen. Girlscene, het grootste online meidenplatform van Nederland, wil ervoor zorgen dat straks niemand meer een foto hoeft te verwijderen door nare comments. Ga jij de strijd met ons aan?

Bang om gepest te worden

40% van de jonge meiden wordt online gepest. Maar liefst drie op de vijf tienermeiden heeft weleens een foto niet op social media geplaatst, terwijl ze dit wel wilde, uit angst voor de reacties van anderen. Bijna een kwart van de meiden verwijdert zo nu en dan een foto van social media door vervelende reacties. Dit blijkt uit ons anonieme online onderzoek gehouden onder meer dan 1000 respondenten in de leeftijd van 14 tot 24 jaar in Nederland. De reacties die jonge meiden ontvangen op social media gaan ver. Hierbij een greep uit de reacties die meiden, soms dagelijks, ontvangen. Hou je vast.

 

Not Be Deleted

Herfst 2018 was Girlscene aanwezig bij de lancering van de ‘I will not be deleted’ –campagne van Rimmel in samenwerking met de Cybersmile Foundation in Londen. Met deze campagne komt Rimmel op voor 55(!) miljoen vrouwen die ooit te maken hebben gehad met internetpesten vanwege hun uiterlijk. Girlscene voelde zich nauw betrokken bij dit onderwerp en deed daarom onderzoek naar online pestgedrag onder haar doelgroep in Nederland. Online pesten komt namelijk bij iedereen voor: van influencers, modellen tot celebs en iedereen die social media gebruikt.

Hoofdstuk 1 IKEA meest inspirerend, Tesla meest inspirerende tech (in Nederland)

Voor het tweede jaar op rij is IKEA benoemd tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dit maakt adviesbureau Synergie vandaag bekend op basis van het jaarlijkse onderzoek ‘de inspirerende 40’. Hierin is aan 2.153 Nederlanders gevraagd om 75 genomineerde bedrijven te beoordelen op de pijlers visie, organisatie, product en relatie. De top vijf bestaat verder uit Tesla (opnieuw 2e), Apple (3e) en het Rode Kruis (4e). De hoogste Nederlandse notering is voor Bol.com (5e). Tevens blijkt uit het onderzoek dat met name de merken die een actieve rol claimen in het verbeteren van de samenleving goed scoren. Duurzaamheid weegt dit jaar zwaarder dan ooit gemeten. Daarnaast zijn er significant meer social enterprises en purpose gedreven organisaties vindbaar in de top 40.  

Top 5 tech 

Van de 75 genomineerde bedrijven zijn Tesla (1e), Apple (2e), Samsung (3e), Philips (4e) en Google (5e) de tech-bedrijven met de meeste inspiratiewaarde.

Ondanks kritiek, toch inspirerend: Tesla 

Opvallend is dat Tesla zo veel inspiratie biedt, ondanks dat het bedrijf afgelopen jaar regelmatig onder vuur lag. De kritiek krijgt geen grip op de inspiratiewaarde, omdat de autofabrikant een duidelijk maatschappelijke meerwaarde biedt: de intentie om een 0-emissie toekomst te creëren, de vastberadenheid om dat voor elkaar te krijgen en de meest geavanceerde auto’s op de markt te brengen. De autofabrikant sleept met deze nominatie dit jaar de impact award in de wacht, omdat Tesla de afgelopen vijf jaar gemiddeld het beste scoorde op inspiratiewaarde.

 

Continue reading