Hoofdstuk 1 [Monitor] PwC somber over uitgeverijbranche

 

Content en uitgevers gaan hand in hand.  PricewaterhouseCoopers heeft weer de jaarlijkse Media and Entertainment Monitor voor Nederland uitgebracht. Hoewel de verwachtingen voor de hele mediasector positief zijn, is het beeld voor uitgeverijbedrijven gemengd. De ernstigste crisisjaren liggen weliswaar achter ons, maar de trend is voor publiekstijdschriften en nieuwsmedia niet omgeslagen. En dat zal volgens PwC de komende jaren ook niet gebeuren. De boekensector en de educatieve uitgeverij kunnen wel op een klein plusje rekenen.

Publiekstijdschriften

Tijdschriften hebben al jaren zwaar te lijden onder de opkomst van digitale alternatieven. Veel titels hebben daarop ingespeeld door zelf digitale producten te maken, maar de inkomsten daarvan wegen nog niet op tegen de krimp in papieren markt (hoewel ze wel groeien). Over de hele linie blijft de markt de komende jaren met ongeveer drie procent krimpen, volgens PwC. Door meer en betere inzet van data zouden uitgevers tegenwicht kunnen bieden aan deze ontwikkeling.

 

Continue reading

Portal met grappige taalvouten brengt jubileumboek uit

 

De portal Taalvoutjes staat bekend om de  portie humoristische taalvouten. In het jubileumboek vind je een terugblik op de grappigste taalfoutjes en hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar. Elk jaar heeft zijn eigen top tien en er staan tal van niet eerder gepubliceerde taalmissers en -grappen in. Zo kun je in deze editie lachen om aptoniemen (denk aan chef-kok Sjef de Cock), de meest ingestuurde foutjes en Engelstalige missers. Verder lees je taalverhalen van fans en columns van bekenden.

 

Column

Cabaretier en schrijfster Paulien Cornelisse vraagt zich in haar column bijvoorbeeld af hoe je het geluid van een cavia eigenlijk noemt, Pieter Derks merkt op dat we het woord super wel erg makkelijk in de mond nemen en personal English coach Buffi Duberman geeft ons het recept voor een badnewsbroodje.

Het boek is per direct verkrijgbaar, titel: Taalvoutjes – het jubileumboek | Uitgever: Davidsfonds Uitgeverij en Van Dale Uitgevers | Uitvoering: Softcover (kleur met goudfolie) | Prijs: 12,95 euro | Formaat: 12×20 cm | Omvang: 176 pagina’s | ISBN: 9789059088832

MIXX Awards België pakt uit met allereerste Artificial Intelligence jury: SCHRIJF IN

 

Kan Artificial Intelligence een menselijke award jury vervangen? Dat onderzoekt BAM de organisator van de Belgische MIXX Awards, een reclamefestival voor digitale marketing. Ter gelegenheid van de tiende verjaardag werd een Artificial Intelligence robot ingezet om de winnaar te bepalen. “Dat gebeurde door de campagnes van de laatste 10 jaar te vergelijken en te analyseren”, zegt Patrick Steinfort, van BAM.     Continue reading