Hoofdstuk 1 [Monitor] PwC somber over uitgeverijbranche

 

Content en uitgevers gaan hand in hand.  PricewaterhouseCoopers heeft weer de jaarlijkse Media and Entertainment Monitor voor Nederland uitgebracht. Hoewel de verwachtingen voor de hele mediasector positief zijn, is het beeld voor uitgeverijbedrijven gemengd. De ernstigste crisisjaren liggen weliswaar achter ons, maar de trend is voor publiekstijdschriften en nieuwsmedia niet omgeslagen. En dat zal volgens PwC de komende jaren ook niet gebeuren. De boekensector en de educatieve uitgeverij kunnen wel op een klein plusje rekenen.

Publiekstijdschriften

Tijdschriften hebben al jaren zwaar te lijden onder de opkomst van digitale alternatieven. Veel titels hebben daarop ingespeeld door zelf digitale producten te maken, maar de inkomsten daarvan wegen nog niet op tegen de krimp in papieren markt (hoewel ze wel groeien). Over de hele linie blijft de markt de komende jaren met ongeveer drie procent krimpen, volgens PwC. Door meer en betere inzet van data zouden uitgevers tegenwicht kunnen bieden aan deze ontwikkeling.

 

Continue reading

Portal met grappige taalvouten brengt jubileumboek uit

 

De portal Taalvoutjes staat bekend om de  portie humoristische taalvouten. In het jubileumboek vind je een terugblik op de grappigste taalfoutjes en hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar. Elk jaar heeft zijn eigen top tien en er staan tal van niet eerder gepubliceerde taalmissers en -grappen in. Zo kun je in deze editie lachen om aptoniemen (denk aan chef-kok Sjef de Cock), de meest ingestuurde foutjes en Engelstalige missers. Verder lees je taalverhalen van fans en columns van bekenden.

 

Column

Cabaretier en schrijfster Paulien Cornelisse vraagt zich in haar column bijvoorbeeld af hoe je het geluid van een cavia eigenlijk noemt, Pieter Derks merkt op dat we het woord super wel erg makkelijk in de mond nemen en personal English coach Buffi Duberman geeft ons het recept voor een badnewsbroodje.

Het boek is per direct verkrijgbaar, titel: Taalvoutjes – het jubileumboek | Uitgever: Davidsfonds Uitgeverij en Van Dale Uitgevers | Uitvoering: Softcover (kleur met goudfolie) | Prijs: 12,95 euro | Formaat: 12×20 cm | Omvang: 176 pagina’s | ISBN: 9789059088832

MIXX Awards België pakt uit met allereerste Artificial Intelligence jury: SCHRIJF IN

 

Kan Artificial Intelligence een menselijke award jury vervangen? Dat onderzoekt BAM de organisator van de Belgische MIXX Awards, een reclamefestival voor digitale marketing. Ter gelegenheid van de tiende verjaardag werd een Artificial Intelligence robot ingezet om de winnaar te bepalen. “Dat gebeurde door de campagnes van de laatste 10 jaar te vergelijken en te analyseren”, zegt Patrick Steinfort, van BAM.     Continue reading

Hoofdstuk 1 Facebook wil 1 miljard uitgeven aan tv-series voor videoplatform Watch

 

Facebook zou een miljard dollar uit te geven aan eigen tv-producties, zo meldt de Wall Street Journal. Facebook wil met het video-aggregatie-platform Watch de concurrentieslag aangaan met Netflix, Amazon en HBO. Watch is september 2017 gelanceerd en moet het nieuwe videoplatform van Facebook gaan worden.

Facebook Inc. is loosening its purse strings in its drive to become a major hub for video. The social-media giant is willing to spend as much as $1 billion to cultivate original shows for its platform, according to people familiar with matter.

Apple

De Amerikaanse krant meldde vorige maand al dat Apple eenzelfde bedrag spendeert aan eigen videocontent. Of Facebook werkelijk een miljard dollar spendeert hangt af van het succes. In 2016 heeft Zuckerberg al de ambitie uitgesproken om van zijn Facebook ook een ‘video-first’ dienst te maken en wil Facebook een concurrent gaan worden van de tv. Ook Twitter werkt samen met streaming tv-diensten. Facebook zei op het nieuwspagina in augustus nog dit over hun Watch:

We’re introducing Watch, a new platform for shows on Facebook. Watch will be available on mobile, on desktop and laptop, and in our TV apps. Shows are made up of episodes — live or recorded — and follow a theme or storyline. To help you keep up with the shows you follow, Watch has a Watchlist so you never miss out on the latest episodes.

Netflix, Amazon en HBO spenderen momenteel respectievelijk 6 miljard dollar, 4,5 miljard en 2 miljard per jaar aan films en series. Dat doen ze voor zowel een Amerikaans als een internationaal publiek.