Hoofdstuk 3 en 4 ‘60% jonge vrouwen durft geen foto te plaatsen op de sociale media’ #onderzoek

‘Je had nooit geboren mogen worden’ en ‘Lelijk’ zijn huiveringwekkende comments, maar worden wel degelijk regelmatig op Instagram geplaatst. Uit onderzoek door Girlscene blijkt dat door de komst van social media online pesten enorm is toegenomen. Een kwart van alle jonge meiden heeft weleens een foto verwijderd van social media door nare comments. Meer dan de helft van alle jonge meiden geeft aan soms een foto niet eens te plaatsen, bang voor de reacties van anderen.

Slechts 12% komt op voor de gepeste persoonUit Girlscene’s onderzoek blijkt dat door de komst van social media steeds meer online wordt gepest. Op Instagram zitten de meeste pesters, hier wordt volgens tienermeiden uit het onderzoek duidelijk het vaakst gepest. Bijna de helft van alle meiden rond de achttien jaar rapporteert online pestgedrag, maar slechts 12% komt daadwerkelijk op voor de gepeste persoon. Een derde van de meiden geeft aan helemaal niets te doen. Girlscene, het grootste online meidenplatform van Nederland, wil ervoor zorgen dat straks niemand meer een foto hoeft te verwijderen door nare comments. Ga jij de strijd met ons aan?

Continue reading

Hoofdstuk 4: #Coronatijd: ‘Opvallende uitkomsten onderzoek besteding livestream-concerten’

Een meerderheid (54,9%) van muziekliefhebbers in Nederland koopt voor een livestream-concert liever vooraf een kaartje, dan achteraf geld te doneren (38,7%). Een redelijke vergoeding voor zo’n concert ligt volgens de meeste ‘bezoekers’ (55%) tussen de 5 en 10 euro. Online publiek hecht bovendien veel waarde aan duidelijkheid vooraf over de inhoud en kwaliteit van live gestreamde concerten. En hoewel een live gestreamd concert een aantal elementen mist van de fysieke ervaring, zijn er ook voordelen die een ‘gewoon’ concert niet biedt. Dat zijn enkele opvallende uitkomsten van het verkennende online onderzoek dat platform Corona Concerten deed onder ruim 4.000 volgers en andere muziekliefhebbers.

Sinds het begin van de coronacrisis zitten livestreams van concerten stevig in de lift. Artiesten zoeken naar online mogelijkheden om contact te houden met hun publiek en inkomsten te genereren; fans volgen de concerten graag om directe voeling te hebben met de artiesten van hun keuze.

Ticketverkoop: koudwatervrees

Continue reading

Hoofdstuk 1 en 5: ‘Reisconsument kan emoji’s en gifjes in klantenservice niet waarderen’

Nederlandse consumenten kunnen het gebruik van emoji’s en gifjes door de klantenservice over het algemeen niet waarderen. 77% geeft aan dit niet gepast te vinden in de communicatie met de klantenservice. Bij overheden is dit zelfs 93%. Consumenten blijken het meest open te staan voor deze communicatievorm met reisorganisaties. Zo zou 35% zou het prima vinden om een gifje of emoticon te ontvangen van de klantenservice. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar is dat zelfs 44 procent. Dit blijkt uit onderzoek dat Peil.nl in opdracht van Zendesk uitvoerde onder 2800 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.

Continue reading

Hoofdstuk 1: Facebook geeft meer inzicht in de richtlijnen privacy

Werd onlangs bekend dat voor jongeren wederom Facebook minder gebruiken, heeft Facebook nu bekend gemaakt dat het meer inzicht gaat geven in hun richtlijnen privacy. Facebook wil beter aangeven wat er met je gegevens gebeurt als je bijvoorbeeld je account verwijderd

Facebook heeft aangekondigd dat het voor het eerste inzage geeft in zijn regels met betrekking tot privacy. Zij hebben dit eind januari 2018 op hun eigen blog bekend gemaakt:

You have many ways to control your data on Facebook. This includes tools to make sure you share only what you want with the people you want to see it. But privacy controls are only powerful if you know how to find and use them. Starting today we’re introducing educational videos in News Feed that help you get information on important privacy topics like how to control what information Facebook uses to show you ads, how to review and delete old posts, and even what it means to delete your account.

Continue reading