Hoofdstuk 1 ‘Nederland wereldwijd in de top 5 van grootste spambronnen’

[OPVALLEND] ‘Nederland wereldwijd in de top 5 van grootste spambronnen’, Nieuws.Social: Social media nieuws, social business, onderzoek, cijfers, trends en meer

Ruim 45 procent  van het wereldwijde mailverkeer bestond in het derde kwartaal van dit jaar uit spam. Dit is een lichte daling van 1,09 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Daarbij staat Nederland wereldwijd op plaats vijf (4,96 procent) als bron van de spam.

Schadelijke e-mailbijlagen

In totaal werden er in het derde kwartaal 35.958.888 stuks malware gedetecteerd door Kaspersky’s Mail Anti-Virus. Dat is 1,7 miljoen meer dan in het vorige kwartaal.

Daarbij waren de trojans van de Agensla-familie (9,74 procent) de meest wijdverspreide malware in spam. Deze trojans zijn ontworpen om inloggegevens van het apparaat van hun slachtoffer te stelen. Op de tweede plaats staat de Badun-familie, die bestaat uit verschillende typen malware die vermomd zijn als elektronische documenten. Noon spyware (5,19 procent) staat op de derde plek. Deze familie omvat kwaadaardige softwareprogramma’s die wachtwoorden stelen van webbrowsers en toetsaanslagen opnemen op de computer van de gebruiker. Op plaats vier staat de Taskun-family, een kwaadaardig programma ontworpen om de activiteiten van de gebruiker digitaal te bespioneren, zoals toetsenbordinvoer onderscheppen, schermafbeeldingen maken, een lijst van activiteiten vastleggen, en meer.

Lees verder

H1 ‘Doutzen Kroes de gevaarlijkste Nederlandse beroemdheid om online naar toe zoeken’ #influencers

Model Doutzen Kroes is de gevaarlijkste Nederlandse beroemdheid om online naar toe zoeken. Onderzoeker McAfee onderzocht voor het twaalfde jaar op rij verschillende nationale en internationale beroemdheden en het risico dat consumenten lopen wanneer ze hen online opzoeken. Voor Nederland is dat Kim Kardashian, met op een stevige tweede plaats Doutzen Kroes. 

Doorbraak

Sinds Doutzen Kroes in 2005 doorbrak tijdens de Victoria’s Secret modeshow, is ze al jaren het grootste topmodel van Nederland. Daar kan ze nu ‘eerste Nederlandse topmodel op de Most Dangerous Celebrity-lijst’ aan toevoegen. Doutzen wordt alleen van haar ‘troon’ gestoten door reality-ster en socialite Kim Kardashian. Actrice Naomi Watts sluit de top 3 af, gevolgd door Game of Thrones-superster Emilia Clarke (4), actrices Amber Heard (5) en Rachel Weisz (6), comedians Jimmy Kimmel (7) en Jimmy Fallon (8) en actrice Noomi Rapace (9). Zangeres Adele is, als enige muzikant op de lijst, de hekkensluiter op plek 10.

Het is geen geheim dat cybercriminelen al langer gebruik maken van de naamsbekendheid van beroemdheden om consumenten naar gevaarlijke websites te lokken, waarna malware wordt geïnstalleerd om persoonsgegevens en wachtwoorden te stelen. Het onderzoek, uitgevoerd door McAfee, laat zien hoe gevaarlijk het is om op verdachte links te klikken wanneer mensen op zoek zijn naar informatie over beroemdheden.

We leven in een wereld waarbij alles en iedereen met elkaar verbonden is. We kunnen kiezen uit talloze entertainmentmogelijkheden op diverse apparaten.

Dit zegt Gary Davis, chief consumer security evangelist bij McAfee.

“Consumenten verkiezen snelheid en gemak vaak boven veiligheid, en klikken daarbij op links om video’s en films van hun favoriete beroemdheid te bekijken. Juist in deze hyper-verbonden wereld zouden consumenten goed moeten nadenken voor ze op een link klikken, zodat ze zeker weten dat ze veilige content bekijken en zichzelf beschermen tegen cyberdreigingen die hun persoonsgegevens en identiteit bedreigen.”

 

Lees verder

Hoofdstuk 4: #Coronatijd: ‘Opvallende uitkomsten onderzoek besteding livestream-concerten’

Een meerderheid (54,9%) van muziekliefhebbers in Nederland koopt voor een livestream-concert liever vooraf een kaartje, dan achteraf geld te doneren (38,7%). Een redelijke vergoeding voor zo’n concert ligt volgens de meeste ‘bezoekers’ (55%) tussen de 5 en 10 euro. Online publiek hecht bovendien veel waarde aan duidelijkheid vooraf over de inhoud en kwaliteit van live gestreamde concerten. En hoewel een live gestreamd concert een aantal elementen mist van de fysieke ervaring, zijn er ook voordelen die een ‘gewoon’ concert niet biedt. Dat zijn enkele opvallende uitkomsten van het verkennende online onderzoek dat platform Corona Concerten deed onder ruim 4.000 volgers en andere muziekliefhebbers.

Sinds het begin van de coronacrisis zitten livestreams van concerten stevig in de lift. Artiesten zoeken naar online mogelijkheden om contact te houden met hun publiek en inkomsten te genereren; fans volgen de concerten graag om directe voeling te hebben met de artiesten van hun keuze.

Ticketverkoop: koudwatervrees

Lees verder

Hoofdstuk 1 en 4 ‘Content-platform voor freelance schrijvers’

 

Het content-platform is na een testperiode van ongeveer een jaar live gegaan en richt zich op bedrijven die veel content maken, bijvoorbeeld omdat ze marketingautomationsoftware hebben geïmplementeerd. De startup lost twee problemen op. Bedrijven zetten steeds meer in op contentmarketing, maken dus steeds meer content en hebben hiervoor vaak te weinig resources. Daarnaast is het proces van content maken tijdrovend en inefficiënt. 

Jeroen Gunter, oprichter van platform Contentoo:

Bedrijven hebben veel verschillende soorten content nodig van verschillende specialisten. Ze moeten bijvoorbeeld goede schrijvers vinden en ook nog zorgen dat deze op de juiste momenten beschikbaar zijn.

Redactie  

Met Contentoo kan ieder bedrijf over zijn eigen redactie van gespecialiseerde freelance contentmakers beschikken. Deze wordt geselecteerd uit een pool van schrijvers, designers, eindredacteuren en journalisten op het platform, op basis van de contentbehoefte en -strategie van de klant. De redactie bestaat uit vaste freelancers, waardoor kwaliteit en continuïteit is gegarandeerd. De briefing en feedbackronde vinden plaats op het platform. Als de klant al met eigen freelancers werkt, kan het deze toevoegen aan zijn team.

Centraliseren content

Niet alleen aan de productiekant wil Contentoo een oplossing bieden, ook als het gaat om de organisatie van content. Veel marketingafdelingen van grote bedrijven bestaan uit diverse zuilen, die ieder apart eigen content maken en laten maken. Het totaaloverzicht ontbreekt. Hierdoor is de tone of voice van een bedrijf vaak niet consistent, wordt content dubbel gemaakt en is iedereen onnodig veel tijd kwijt met het creatieproces. De software van Contentoo brengt hiervoor een oplossing, doordat het hele proces op één platform plaatsvindt en iedere gebruiker een overzicht heeft van de totale contentproductie binnen een bedrijf.

In bureaus ziet Contentoo de ideale partners. Veel pr- en contentmarketingbureaus hebben geen vaste schrijvers meer in dienst en werken met freelancers. Zij kunnen gebruikmaken van de software van Contentoo om efficiënter met hun pool van freelancers samen te werken en overzicht te houden over de totale contentproductie. Ze kunnen hun eigen freelancers op het platform zetten en bij een piek in de werkdruk deze aanvullen met de freelancers op het platform van Contentoo.