Hoofdstuk 6 Expertcase Paul van Veenendaal, social media manager bij Starcom #viralfriday #contentmarketing

h6___casepaul_1680x1116

In hoofdstuk 6 van het Handboek Content Strategie staat een expertcase met Paul van Veenendaal over het belang van social influence. Paul van Veenendaal (@yizmo) is Social Media & Community Consultant bij Starcom. Paul is tevens blogger op Socialmedia.nl en houdt zich als consultant bezig met insights, ideeën, invloed en implementatie op sociale media voor klanten. Daarnaast houdt hij zich bezig met het signaleren van nieuwe trends, platformen en technologieën.

Hoe zie jij de scheidslijn tussen social media marketing, virale marketing en en content marketing? Hoe verhouden deze disciplines zich tot elkaar?

“Bij social media marketing ligt de focus op de marketing activiteiten binnen verschillende social media platformen, zoals Facebook, Google+, LinkedIn, Instagram. Deze vorm van marketing draait met name om social media concepten en campagnes (met directe of indirecte link met het bedrijf of product) om marketing doelstellingen, kpi’s en ROI te behalen, zoals engagement, branding, sales, opbouwen fanbase etcetera. Voorbeelden zijn een quiz, game, instagram contests, Google+ hangouts, crowdsourcing van een Spotify-oudejaarslijst, co-creatie met fans. Ook vallen hier social media tools en services onder die helpen bij webcare, het opzetten van promoties, het analyseren van data en het monitoren van concurrenten etc. …”

Lees de gehele case in het Handboek Content Strategie.