Een meerderheid (54,9%) van muziekliefhebbers in Nederland koopt voor een livestream-concert liever vooraf een kaartje, dan achteraf geld te doneren (38,7%). Een redelijke vergoeding voor zo’n concert ligt volgens de meeste ‘bezoekers’ (55%) tussen de 5 en 10 euro. Online publiek hecht bovendien veel waarde aan duidelijkheid vooraf over de inhoud en kwaliteit van live gestreamde concerten. En hoewel een live gestreamd concert een aantal elementen mist van de fysieke ervaring, zijn er ook voordelen die een ‘gewoon’ concert niet biedt. Dat zijn enkele opvallende uitkomsten van het verkennende online onderzoek dat platform Corona Concerten deed onder ruim 4.000 volgers en andere muziekliefhebbers.
Sinds het begin van de coronacrisis zitten livestreams van concerten stevig in de lift. Artiesten zoeken naar online mogelijkheden om contact te houden met hun publiek en inkomsten te genereren; fans volgen de concerten graag om directe voeling te hebben met de artiesten van hun keuze.
Ticketverkoop: koudwatervrees
Het fenomeen van live gestreamde concerten is op zich niet nieuw, maar de explosief toegenomen belangstelling wel. Er is echter nog maar weinig bekend over de wensen en ervaringen van online concertbezoekers. Bij artiesten bestaat vaak koudwatervrees om op te treden achter een betaalmuur, in de veronderstelling dat mensen het concert dan niet zullen bijwonen. De uitkomsten uit de enquête van Corona Concerten lijkt erop te wijzen dat deze vrees grotendeels ongegrond is. Ruim de helft van de respondenten zegt het liefst een kaartje te kopen.
Donaties zouden meer kunnen opleveren
Een kanttekening die kaartjeskopers maken is dat ze wel graag duidelijk vooraf willen weten wat ze terugkrijgen voor hun ticket wat betreft kwaliteit en duur van het concert. Daarom zijn ze vaak wat behoudender in de prijs die ze redelijk vinden. Bezoekers die liever achteraf betalen als ze het concert hebben kunnen beleven en beoordelen, zeggen royaler te zijn bij een kwalitatief goed concert. Zij noemen dan ook regelmatig hogere bedragen dan de ticketkopers.
Avontuurlijker kijkgedrag
Het principe van achteraf doneren kent volgens de respondenten voor- en nadelen. Het maakt het risico groter dat bezoekers gratis ‘naar binnen’ gaan en daarna toch niet betalen voor een goed concert. Als voordeel wordt regelmatig genoemd dat het ontbreken van een betaaldrempel een avontuurlijker kijkgedrag stimuleert. Je komt zo gemakkelijker in aanraking met nieuwe of onbekende acts. En zijn ze goed, dan gaat er een bijdrage in de pot.
Techniek
Naast het artistieke en muzikale niveau van het concert zelf is de technische kwaliteit een aandachtspunt. Instabiele verbindingen en slechte beeld-, licht- en geluidskwaliteit zijn de grootste ergernissen onder livestreambezoekers. Op dit onderdeel kunnen zowel artiesten als aanbieders nog het nodige verbeteren.
Geen slap aftreksel
Wat uit diverse antwoorden ook naar voren komt, is dat livestreams niet worden ervaren als een slap aftreksel van het fysieke concert, maar als een alternatieve vorm van muziek beleven die op zichzelf extra mogelijkheden biedt; een directe lijn met de artiest, verzoeknummers indienen, een kijkje achter de schermen en altijd een virtuele plek op de voorste rij worden als pluspunten genoemd. Ook het contact met andere liefhebbers in bijvoorbeeld een chatfunctie onderscheidt een live gestreamd optreden van het fysiek bijwonen van een concert.
Muzaza
Corona Concerten is een initiatief van Muzaza, een platform voor zelfstandige muzikanten. Oprichter Peter van Vleuten is verrast door diverse uitkomsten uit het onderzoek. “Vooral het feit dat een meerderheid aangeeft vooraf tickets te willen kopen, hadden we niet verwacht. Muzikanten zijn huiverig voor ticketsales bij streaming omdat ze veronderstellen dat die drempelverhogend zijn. De realiteit is kennelijk genuanceerder. Je zou zelfs kunnen denken aan een hybride vorm waarbij bezoekers een laaggeprijsd kaartje kopen vooraf en een extra duit in het zakje doen tijdens of na een echt goed concert. Er lijkt veel goodwill te zijn en misschien mogen artiesten hun publiek op dit punt wat meer vertrouwen. Het is een experiment waard.”
‘Livestream volwassen alternatief’
Van Vleuten benadrukt dat dit onderzoek slechts een verkenning is. “Er zijn op dit gebied nog maar weinig data, dus het geeft hoe dan ook een heel bruikbare indruk. Maar er is natuurlijk nog veel meer wat we willen weten. Het is een tak van sport die zich onder invloed van de coronacrisis heel snel ontwikkelt en ik denk dat we de komende maanden een enorme toename kunnen verwachten in mogelijkheden en ervaringen. Wat voor ons wel steeds meer duidelijk wordt, is dat goede livestream-concerten meer zijn dan een surrogaat. Ze kunnen zich ontwikkelen tot een volwassen alternatief boven op het aanbod van ‘gewone’ concerten. Zeker zolang de anderhalvemeter-regelgeving van kracht is, zullen volwassen livestreams een welkome aanvulling kunnen zijn op het summiere aanbod van concerten. En dus ook een interessante strategie voor artiesten, boekers en concertlocaties.”