SEO kent een goede geschiedenis en is als sterk online middel nooit afgezwakt. Ook contentmarketing zorgt voor een goed effect richting SEO! In de jaren negentig is het met de opkomst van de grote zoekmachines ‘ontdekt’ anno 2013 is het nog steeds niet weg te denken. Zowel SEO als e-mailmarketing zijn nog steeds de aloude middelen die goed converteren.
Vroeger en 100 slides
Deze presentatie van Hubspot van ruim 100 slides toont dat het zoeken al van heel lang geleden is. Ook opmerkelijk is dat 15% van de zoekresultaten los zijn van video-resultaten, info over de auteur en meer bijinformatie bij de zoekresultaten. De presentatie begint met het verre verleden en toont de eerste online zoeker in de vorm van Webcrawler uit 1994. In 1993 moesten we het tevens doen met de opkomst van zoeker Excite die in 1996 weer Webcrawler kocht om vervolgens in 2001 te stoppen met indexeren. In 1994 begon tevens Lycos die in 1997 een hoogtepunt had bereikt met 60 miljoen ge-indexeerde documenten.
Google begon in 1998
Google begon in 1998. Meteen gooide Google de pagerank in de strijd. 1999 was een belangrijk jaar. Altavista deed een restyle en kwam met nieuwe methode van zoeken, ook begonnen de SES conference over SEO. SEO werd serieus en big business. In 1999 vielen ook zoekmachines af. Google begon te groeien en te domineren. In 2000 lanceerde Google hun Adwords en de toolbar voor het direct zien van een pagerank van een webpagina. Spam, bots maar vooral foutieve (in)links en linkfarming werd een probleem. SEO werd door Seth Godin in 2004 als ‘een onbetrouwbare traffic’ bestempeld. Google had inmiddels de eigen Google Adsense gelanceerd. De macht van Google werd groter, Bing probeert te volgen met een vleugje Yahoo. In 2011 wordt de invloed van sociale media op SEO duidelijk maar stopt Google ook met hun real-time search uit 2009. De inlinks lijken minder belangrijk te worden, de goede content op de pagina’s lijkt king.
De presentatie