Interview Patrick Petersen zijn @HandboekSocial “Social media marketing is moeilijk, omdat het makkelijk lijkt!”

Interview Patrick Petersen zijn @HandboekSocial “Social media marketing is moeilijk, omdat het makkelijk lijkt!”

De uitspraak in de titel is van Patrick Petersen, een online marketing expert en auteur. Op Twitter kennen wij hem als @Onlinemarketeer. Zijn Handboek Online Marketing en Handboek Contentstrategie worden in verschillende opleidingen gebruikt. Zijn nieuwe handboek Social kan binnenkort aan de succesvolle reeks worden toegevoegd. Hieronder is een exclusief interview met hem te vinden over zijn nieuwe handboek.

Het handboek Online Marketing en het Handboek Contentstrategie. Waarom nu pas een handboek Social?

“Social media was in de periode dat ik het eerste handboek Online Marketing aan het schrijven was heel erg experimenteel. Zo waren ook veel boeken en visies. Nog steeds trouwens. Ik heb eerst even de spreekwoordelijke kat uit de boom gekeken en nu social media marketing volwassen is geworden, is het tijd voor een écht handboek over social media. Tijd voor een volwaardig boek.”

Wat kunnen we verwachten van het handboek Social?

“Het handboek Social is strategisch én dieper. Terug naar de basis en de moeder van social media: sociologie! Kortom: het begrip van social media gaat dieper dan alleen de strategische kant van social media als middel succesvol inzetten. En natuurlijk mogen mooie cases en verhalen van experts niet ontbreken. Ik kan alvast een paar namen verklappen: Steven van Belleghem, Hans Molenaar en Brechtje de Leij. Het voorwoord is van Stephan Fellinger!”

Hoe nodig is een handboek Social eigenlijk?

“Er is veel onzin gezegd over social media. Klanten, het bedrijfsleven en anderen zijn met valse beloften het bos in gestuurd en nog steeds beweren te veel zogenaamde experts het gouden ei in handen te hebben. Quick wins en meer van die bullshit tricks. En dus is de behoefte aan een handboek Social groot. Structuur. Begrip. Overzicht en inzicht.”

Wat is de grootste fout die we in de praktijk maken als het gaat om de (zakelijke) inzet van social media?

“We denken dat social media en social media marketing makkelijk is. Natuurlijk is de drempel laag; even een gratis account aanmaken en we zijn aanwezig op social media. Zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet! Social media succesvol maken is moeilijk, omdat het makkelijk lijkt. Juist omdat het zo gemakkelijk lijkt, worden er grote fouten gemaakt! Scoren met social media is zwaar, moeilijk en zeer lastig! Het vereist veel van de betrokken organisaties en de aanwezige cultuur. En dan heb ik het niet over simpelweg uren besteden aan social media. De cultuur van de organisatie moet geschikt zijn voor social media. Op macro- en microniveau.”

En wanneer komt het handboek Social Media uit?

“Het handboek Social komt begin februari uit. Ik mag ook alvast verklappen dat Adformatie CEO Willem Slijthoff het eerste exemplaar op 5 februari uit zal reiken tijdens het Marketing Intelligence Event (MIE) in Utrecht. Ik mag daar in de ochtend een lezing geven, na de lezing zal het eerste exemplaar worden uitgereikt. Primeur voor Archie hoor!”

Nog een gouden tip voor wie social media met succes in wil zetten?

“Kijk eerst EERLIJK naar jouw eigen organisatiecultuur. Als die open, sociaal en transparant is… SUCCES! Social media inzetten slaagt alleen als JIJ social bent.”

Nog plannen voor de toekomst?

“Altijd! Ik ben nu bezig met storytelling en engagement. Wetenschappelijk onderzoek en ik drop in lezingen en lessen nieuwe modellen om co-creatie met betrokkenen mogelijk te maken. Ook krijgen de boeken ebook-versies en worden ze vertaald. Kortom: komt nog veel meer moois aan!” 

Meer info over het Handboek: www.handboek.social