Hoofdstuk 2 [Infographic] 7 stappen voor een contentstrategie voor de business

Hoofdstuk 2 [Infographic] 7 stappen voor een contentstrategie voor de business

In 7 stappen jouw online content strategie optimaliseren? Contentstrategie lijkt een bijzaak maar is dé kern van social media marketing. Als eerste stap begin je natuurlijk – en dus ook met contentmarketing – met jouw doelen. Neem daarbij doelen die boven de afgeleide doelen voor contentmarketing liggen en kunnen liggen. Organisatiedoelen en marketingdoelen liggen hier logisch boven. Hootsuite en intergage tekende 7 logische op. 

Verdere stappen

Na de doelen en  het maken van doelen die logisch voor content kunnen gelden, kijken we bij stap 2 naar de keywords. SEO en dus SEM vormen het landschap wat hieraan ten grondslag ligt. Met welke termen wordt jij gevonden? Welke termen zijn vitaal in de algemene waarden van de organisatie, het product, de campagne? 79% van de marketeer gebruikt contentmarketing voor brandawareness. Leadgeneratie is voor 71% een concreet doel voor een contentstrategie.

Contentkalender

Een sterke stap is stap 3 die draait om de praktische aanbouw van een contentkalender. Maak een schema in de tijd met welke content waar wordt gemaakt, door wie deze wordt gemaakt (branded versus user generated content) en wanneer het waar wordt gebruikt. 67% van de b2b-organisaties zien hun leads stijgen door het bewust gebruik van content zoals bijvoorbeeld whitepapers.

Creatie

Na de kalender komt de creatie. Welke content maak je voor welk kanaal en voor welke doelgroep? Persberichten, PDF, video, afbeeldingen, dialogen, discussies gooi je gericht een kanaal in. Engagement is het doel van stap 4, de stap van de creatie.  Stap 5 en 4 smelten smaken; welke content gaat bijvoorbeeld naar Flickr, naar Facebook, naar Slideshare, naar Pinterest? Promoot je content vervolgens bij stap 6 op een relevante manier. Promoten anders dan commercieel doordrukken. Lok discussies uit, lok reacties uit, likes en andere engagement die goed te meten is.

De laatste stap – stap 7 – is het logische analyseren. Welke content deed het goed in welke kanaal bij welke doelgroep?

 

Hoofdstuk 2 [Infographic] 7 stappen voor een contentstrategie voor de business